Pagini

joi, 29 aprilie 2010

“Primatul” în centrul discuţiilor Conferinţei organizate de Mitropolia Pireului 28 aprilie 2010

Zile Sfinte - Seminarul Teologic cu tema “Primat”, Sinodalitatea şi Unitatea Bisericii


Conferinţa a fost un succes şi a fost onorată de prezenta Preafericitului Ieronim al II-lea, Arhiepiscopul Atenei şi a toată Elada, a Mitropolitului Pavel de Glifada, reprezentantul Mitropoliei de Idra, a Mitropolitului Serafim al Kithirelor, a Episcopului Meliton de Maraton, a Directorului Academiei de Cadeţi Navali. Au mai participat un număr mare de clerici şi mireni veniţi din toate parohiile Pireului, dar şi din alte regiuni.

Evenimentul a început cu o rugăciune şi binecuvântarea Arhiepicopului Ieronim, care a vorbit cu privire la importanţa temei în dezbatere, temă care preocupă Biserica Ortodoxa.


Mitropolitul Serafim al Pireului a luat apoi cuvântul, dezbătând pe larg tema „Papalitatea ca o problema eclesiologica”.
Mitropolitul a prezentat teologic şi istoric formarea Bisericii şi a structurii comunităţilor bisericeşti locale. „Că Biserica a avut ca sistem de conducere, dintru începutul întemeierii ei, instituţia sinodală este cu totul sigur nu doar din multele izvoare istorice, ci şi din Scriptură” – a semnalat Mitropolitul Serafim şi a adăugat că „există multe mărturii despre modul de conducere sinodal, dar liber şi independent, în acelaşi timp, al diferitelor Biserici în primele trei secole”.

În ceea ce priveşte drepturile episcopului Romei, în temeiul canoanelor, mitropolitul Serafim a subliniat că „nicăieri în dispoziţiile canonice nu există nici cel mai mic indiciu despre autoritatea administrativă sau juridică specială a episcopului – papă al Romei. Dimpotrivă, cele şapte Sinoade Ecumenice au proclamat ritos, clar şi fără echivoc, că doar ele constituie supremul principiu şi cea mai înaltă autoritate a Bisericii”.

În continuare, Mitropolitul de Pireu a descris, invocând fapte istorice, că Biserica Romei a inventat conceptul de „autoritate papală asupra întregii Biserici” şi că în această încercare a ei a căutat argumente în Dreptul Canonic.

«Toţi papii care sunt menţionaţi istoric ca eretici sau bărbaţi libidinoşi şi destrăbălaţi, au fost conform papismului, locţiitori şi reprezentanţi ai Domnului nostru Iisus Hristos, distribuitori ai graţiei divine, capi văzuţi ai Bisericii… şi prin decizie „infailibili” (!)» – a spus mitropolitul Serafim şi a încheiat: «După impunerea blestematului „primat de autoritate” al papei peste „Biserica” romană, el a devenit stăpânul absolut al clerului şi al poporului şi, în felul acesta, a transformat regimul Bisericii într-o monarhie şi tiranie absolută, într-un pur „cezaro-papism”. Tăiat de la unicul trup al Bisericii şi privat de harul dumnezeiesc, papismul s-a constituit într-un mozaic eretic de minciuni şi rătăciri şi ca dovadă a urmărilor, în zilele noastre, sunt miile de denunţuri ale crimelor atroce, de pederastie şi de pedofilie, în toată lumea aşa-numitului cler romano-catolic, care fără harul de-viaţă-făcător al Sfântului Duh nu poate să-şi păzească voturile celibatului şi al vieţuirii în castitate, pentru că nebizuindu-se decât pe raţiune, capitulează în faţa patimilor vulgare, murdare şi de necinste şi a deviaţiilor psihopatologice”.

In continuare au mai conferenţiat:

- Ierom. Luca Grigoriatul”Privilegiile de onoare şi Unitatea Bisericii în primul mileniu”;

- Protopresbiter Gheorghios Metallinos, profesor al Universităţii din Atena ”Încercări unioniste după schismă”;

- Protopresbiter Theodoros Zissis, profesor al Universităţii din Tesalonic”Uniaţia ca model al unei false unităţi. Limitele diversităţii în raport cu Unitatea”;

- Preotul Anastasios Gotzopoulos”Evaluare canonică a primatului papal”;

- Dimitrios Tselenghidis, profesor al Universităţii din Tesalonic”Funcţionarea unităţii Bisericii. Eronatele presupoziţii teologice ale primatului papal ”;

- Aristidis Papadakis, profesor al Universităţii din Maryland, USA”Evoluţia primatului papal (1000-1453). Evaluare istorică”.

A urmat o dezbatere şi în baza referatelor ştiinţifice susţinute s-a emis o rezoluţie.


(Potrivit informaţiilor, pe perioada dezbaterilor vorbitorii au susţinut retragerea Bisericii Eladei din Consiliul Mondial al Bisericilor şi din dialogul intercreştin. Din sală s-au pus întrebări despre mişcarea New-Age, ecumenism, „Mărturisirea de Credinţă împotriva ecumenismului”, şi dacă dialogul intercreştin este dirijat şi susţinut de către sionismul internaţional ş.a.)

Vedeti si: ”Primat” – Sinodalitatea şi Unitatea Bisericii - CONFERINTA ANTIECUMENISTA


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu