Pagini

luni, 24 mai 2010

Vizita papei scandalizează pe credincioşi (I)

Vizita papei scandalizează pe credincioşi (I)


Mitropolitul Athanasios de Lemesou:
„Am refuzat să fiu prezent la manifestaţiile primirii lui”

Cu Antigona Solomonidou Drousiotou


Mitropolitul Athanasios de Lemesou îşi delimitează poziţia sa de poziţia oficială a Bisericii Cipriote referitoare la vizita papei Benedict în Cipru. Declară cu curaj că este împotrivă, argumentând că papismul este o erezie şi că această vizită a întâistătătorului Bisericii Catolice va scandaliza sufletele nevinovaţilor creştini binecredincioşi. În acelaşi timp, subliniază că nu trebuie să aibă loc nicio necuviinţă, nicio grosolănie, niciun comportament urât. Cu toate acestea, el însuşi declară că nu va fi prezent la manifestaţiile primirii.

De ce scandalizează Biserica şi turma ei apropiata vizită în insulă a papei Benedict al XVI – lea?

Cred că vizita papei în Cipru va crea destule probleme de conştiinţă multor creştini evlavioşi. Ar fi fost mai bine să nu vină, pentru că eu cred că nu ne va folosi cu nimic, în primul rând pentru că n-am văzut până acum vreo intervenţie pozitivă a Vaticanului în ceea ce priveşte chestiunile noastre etnice. Deja a provocat o mare nelinişte de care nu aveam nevoie în aceste clipe.

Suntem în pericol din cauza a ceva?

Nu zic că suntem în pericol că vine papa; noi nu ne vom trăda credinţa noastră, nici nu va cădea Biserica Ortodoxă. Mai simplu, a dat pretext diferitelor cercuri ale vechilor calendarişti să ne judece că suntem îngăduitori, că am cedat de la principiile credinţei ortodoxe şi s-au creat destule semne de întrebare la suficient de multă lume. Desigur, papa a fost invitat de către preşedintele statului şi arhiepiscopul şi-a dat consimţământul.

Aţi discutat subiectul acesta în Sfântul Sinod?

La ultimul Sfânt Sinod s-a pus problema prezenţei noastre sau nu la manifestările cu papa. Eu am refuzat să fiu prezent şi am spus că nu am ştiut nimic. Am aflat de venirea papei din ziare.

De obicei aflaţi noutăţile din ziare?

Arhiepiscopul Ciprului are privilegii lărgite şi desigur nu vrem să intre în datele noastre. Ne păstrăm însă dreptul nostru personal să spunem că nu am ştiut că va veni papa şi că, dacă ne-ar fi întrebat, eu personal aş fi declarat nu, deoarece va crea sminteală în sufletele nevinovaţilor şi evlavioşilor creştini ortodocşi, aşa cum şi vedem că se întâmplă.

Nu trebuie să existe o comunicare între Biserici? Trăim în secolul XXI, suntem în Uniunea Europeană…

Dialoguri putem să întreţinem cu orice om şi cu atât mai mult cu eterodocşii şi cu cei de alte religii. Altceva este să ai dialog şi altceva să-l primeşti pe papa ca episcop canonic, care pentru noi, ortodocşii, este eretic, despărţit de Biserică şi deci nici episcop nu este.

Din pricina schismei?

A fost înlăturat acum zece secole din Biserică, nu este episcop canonic, nu are nicio legătură cu realitatea Bisericii lui Hristos celei Una, Sfântă, Sobornicească şi Apostolească. Una e să-l primeşti ca episcop canonic şi altceva să dialoghezi cu el ca eterodox, cu scopul de a-i descoperi adevărul credinţei şi predaniei ortodoxe.

Patriarhul ecumenic s-a întâlnit cu papa şi a început un dialog între Biserici. Aşa cum am spus, dialogul nu este un lucru rău când se face în condiţii corecte (sănătoase), dar este greşit să spunem acelor oameni că îi recunoaştem ca Biserică, că-l recunoaştem pe papa ca episcop, ca frate al nostru întru Hristos prin preoţie şi în credinţă. Acest lucru nu pot să-l accept, pentru că am spune minciuni, deoarece toţi Sfinţii Părinţi învaţă cu acrivie contrariul. Papismul este erezie şi cauza multor altor erezii care astăzi necăjesc lumea. Un sfânt contemporan, Sfântul Iustin Popovici, a spus că în istoria neamului omenesc au existat trei căderi tragice: a celui întâi zidit, Adam, a ucenicului lui Hristos, Iuda, şi a papei, care, din prim episcop al Bisericii cum era, a căzut din credinţa apostolică, a fost despărţit de Biserica cea canonică şi a târât după el o mulţime de oameni până astăzi.

Papa ce zice despre ortodocşi?

Papa a spus despre noi, ortodocşii, că suntem o Biserică nedeplină (cu lipsuri, ελλιπής). Dumnezeu unul este.

Da, Dumnezeu este unul şi Biserica lui Dumnezeu este una, pentru că aşa spunem în Simbolul de Credinţă: „Întru Una, Sfântă, Sobornicească şi Apostolească Biserică”. Această Una este Biserica Ortodoxă, nu există mai multe Biserici.

Nu este egoism să considerăm că doar noi suntem?

Nu este egoism. Atunci când, de pildă, spui că italienii nu sunt elini, lucru care este adevărat, nu-l insulţi pe celălalt. Dar a spune celuilalt că nu contează că eşti catolic şi că toţi aparţinem aceleiaşi Biserici, asta înseamnă să-mi bat joc de el, din moment ce toţi Sfinţii Părinţi ne învaţă că Una este Sfânta, Soborniceasca şi Apostoleasca Biserică a lui Hristos.

De ce este a noastră această Biserică şi nu cea a papei?

Pentru că Biserica Ortodoxă păstrează până astăzi credinţa Apostolilor şi experienţa Proorocilor neclintită. Papistaşii (romano-catolicii), din nefericire, după ce au căzut din Biserică, au adăugat multe dogme eretice în credinţa lor, au schimbat Simbolul de Credinţă şi, mai presus de toate, au făcut din papa reprezentantul prin excelenţă şi unic al lui Dumnezeu pe pământ. Papa – spun ei – că este infailibil şi că cine nu are comuniune cu papa nu are comuniune cu Dumnezeu. Oficial învaţă acestea, prin Conciliile lor.
Când adaugi în Simbolul de credinţă (Crez) lucruri pe care Sfinţii Părinţi nu le-au scris şi multe alte erezii (κακοδοξίες), e o erezie. Aceasta este realitatea.

Biserica Ortodoxă cum îi tratează pe eretici?

Cu multă dragoste. Îl iubim pe papa, îi iubim pe papistaşi, după cum îi iubim pe toţi oamenii, nu îi dispreţuim, nu îi respingem ca persoane, dar nu acceptăm erezia, nu acceptăm erezia (reaua-slăvire), nu acceptăm rătăcirile. Pentru că îi iubim, trebuie să le spunem adevărul.

Dar fiecare are adevărul lui.

Tocmai de aceea are loc dialogul, pentru a se demonstra pe baza izvoarelor istorice care Biserică a păstrat credinţa apostolică şi experienţa apostolică a sfinţilor.

Credeţi că dialogul poate aduce vreun rezultat?

Poate, dacă se desfăşoară corect şi cu condiţii corecte. Din nefericire însă, aşa cum se face astăzi, nu oferă vreun rezultat, de aceea dialoghează de atâţia ani şi nu am ajuns la nimic.

Fiecare se ascultă pe el însuşi?

Trebuie să dialogheze ghidaţi de Sfânta Scriptură, cu smerenie şi iubire şi cu scopul de a demonstra adevărul lui Hristos. Atunci, toate pot să se întâmple cu uşurinţă.

Dialogul nu se desfăşoară cu smerenie şi dragoste?

Nu ştiu, nu particip la dialoguri, dar din hotărârile care se emit, nu am văzut urmări importante. Dacă nu sunt de acord, nu înseamnă că produc dezordine şi sunt în afara Bisericii.

Există o mişcare care pune în circulaţie cărţi împotriva papei şi pregăteşte manifestaţii de protest.

Cu toate acestea nu sunt de acord. Nici nu trebuie să se întâmple vreo necuviinţă, vreo grosolănie, vreun comportament urât. Dar una e să-ţi spui părerea – doar trăim într-un stat democratic – şi altceva să întreprinzi acţiuni necuviincioase. Cu curaj şi înaintea tuturor spun: Eu nu sunt de acord cu venirea papei în Cipru şi spun din tot sufletul meu că papa este eretic, nu este episcop, nu este creştin ortodox şi acestea le zic Sfinţii Părinţi. Dacă greşesc, sunt gata să primesc mustrare, dar în baza Sfinţilor Părinţi, nu în baza mentalităţii globalizării; dar nu înseamnă că, deoarece nu sunt de acord, produc neorânduială şi sunt în afara Bisericii.

Va urma

(traducere: M.L.,
sursa: http://vatopaidi.wordpress.com/2010/05/23/η-επίσκεψη-πάπα-σκανδαλίζει-τους-πιστ/)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu