Pagini

vineri, 21 mai 2010

Eliminarea din Dialogul cu catolicii a ortodocşilor care au contribuit la condamnarea Uniaţiei

PĂRINTELE THEODOROS ZISIS
DIALOG PE „OCHI FRUMOŞI”



Eliminarea din Dialogul cu catolicii a ortodocşilor care au contribuit la condamnarea Uniaţiei

Foarte relevante sunt cele amintite de părintele Theodoros Zisis în comunicarea sa din cadrul Conferinţei anticatolice organizate recent de Mitropolia de Pireu, referitor la eliminarea din Dialogul cu catolicii a ortodocşilor care au contribuit ca în textul comun al Comisiei Mixte de Dialog de la München Uniaţia să fie condamnată (1991). Textul acesta a dispărut şi toţi acei ortodocşi care s-au luptat pentru semnarea lui au fost îndepărtaţi din Dialog. Dar să vedem respectivul fragment din Omilia părintelui Theodoros Zisis:

„După această condamnare istorică a Uniaţiei (de la München) care a fost consecinţa? Consecinţa a fost ascunderea acestui text. Chiar şi astăzi este ascuns şi de către reprezentanţii noştri ortodocşi, când se vorbeşte de textele Dialogurilor. Nici măcar nu se mai pomeneşte de textul condamnării Uniaţiei la München. Consecinţa cea mai rea a fost că papa a reuşit să readucă tema şi… a reuşit dezinculparea Uniaţiei. Şi nu doar atât. Toţi cei care am contribuit atunci la condamnarea Uniaţiei… la intervenţia papei, ca să nu mai participăm pe mai departe la dialog şi ca să nu mai impunem teologia ortodoxă, am fost izgoniţi de la Dialog… Eliminarea mea de la Dialog nu a fost larg cunoscută. Nici nu a ajuns în Ierarhie (a se înţelege Sinodul mare al Bisericii Ortodoxe a Greciei – n.tr.), cu toate că fericitul întru adormire Arhiepiscop Serafim în repetatele sale documente către Patriarhul Bartolomeu şi către Patriarhul Dimitrie, zicea: „Vă rugăm să-l readuceţi pe părintele Theodoros Zisis la Dialog”. Nici o retractare.

Aşadar, m-am simţit foarte urât când am fost informat că eu şi Mitropolitul de Peristerios, care am dus cea mai mare greutate în acest Dialog, am fost eliminaţi mai întâi eu, ca unul ce eram mai mic ierarhic, ca preot, în pofida pregătirii mele universitare, şi mai apoi a fost eliminat şi Mitropolitul de Peristerios, pentru că, după cum s-a dovedit printr-un act pe care l-a adus un arhiereu în Sinodul Ierarhiei, a fost eliminat şi Mitropolitul de Peristerios ca inutil (δύσχρηστος, greoi) în Dialog. Aşadar, toţi cei care promovăm teze ortodoxe în cadrul Dialogului suntem eliminaţi şi sunt folosiţi cei utili (εύχρηστοι, comozi), pe care îi pot uşor duce de nas”.

(traducere din greacă: I.F., http://thriskeftika.blogspot.com/2010/05/blog-post_4412.html)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu